keskiviikko 2. joulukuuta 2015

Herra Pearson blogimme palveluksessa

Taannoin kirjoittelimme A- ja Ö- baareista ja siinä tuli samalla jonkin verran pohdiskeltua, millä asioilla on tavallista isompi vaikutus siihen, että kokonaisuus kapakassa muodostuu korkeatasoiseksi noin Pneumant-mittareilla katsottuna.

JäsenJ ei ole vain komeampi meistä vaan myös jollain muotoa insinöörin tapainen eli laskutaitoinen ja niinpä hän aikaansai oheisen taulukon yksittäisten arviointitekijöitten vaikutuksesta kokonaisuuteen.

Luvut alla ovat korrelaatioita (kts https://fi.wikipedia.org/wiki/Korrelaatio#Pearsonin_korrelaatiokerroin) yksittäisen arviointitekijän ja paikan kokonaisarvonan kanssa eli mitä isompi luku sitä vahvempi on korrelaatio, mikä siis selkosuomella tarkoittaa sitä että mikäli olet baarinomistaja, satsaa nyt ihmeessä näihin asioihin äläkä enää ihmettele!!!


Asiakakunnan määrä - 0.500
Asiakaskunnan laatu - 0.317
Siisteys - 0.348
Sisustus - 0.418
Varustelu - 0.341
Juomavalikoima - 0.514
Palvelualttius - 0.325
WC indeksi - 0.356
Vastakkaista sukupuolta olevien muiden asiakkaiden käytös 0.509


Lievän korrelaation raja menee 0,3:ssa ja näinkin suhteellisesti isossa otoksessa voi 0.5:ttä pitää jo sen verran merkittävänä korrelaationa johon kannattaa reagoida. 

Näin ollen voi tulkita että sekä baarin juomavalikoimalla että paikallisella naisasiakasväestöllä (valitamme sovinistista näkökulmaa, mutta koska olemme molemmat heteromiehiä, emme saa tähän naisnäkökulmaa samasta asiasta, mutta tämä on hyväksytty käytäntö teamimme tasa-arvosuunnitelmassa) on jo varsin vahva korrelaation baarin kokonaistasoon kuten tietty myös sillä, että siellä yleensä on muita asiakkaita. 
Vielä merkittävämpää kuin se, että nuo ovat top-3, on niitten suhteellinen ero muihin arvioitaviin kohtiin nähden. Siispä esim siisteydellä ei niin väliä, kunhan saa vetää monimuotoista kaljaa hyvässä seurassa!

Täten voimme antaa ohjeistuksena, että hanki runsaasti erilaisia juomatuotteita valikoimaasi  ja pidä huolta asiakkaistasi ja varsinkin naissellaisista. Kaikesta ei saa täydellistä, mutta menestyksen avain on focusoida resurssit oikeisiin asioihin.

Päätämme tuloskauden analysoinnin tältä erää tähän, mutta jos jotakuta lopputulema tai siitä tehdyt johtopäätökset yllättivät, niin mieluusti debatoimme tästä teemasta lisää kommenttipuolella.